TrångtOm

Familjeliv - Arbete - Barn - Byggprojekt - Adoption - Inredning - Barnlöshet - Stockholm - Umeå - Norrbyskär - Zambia

Hur skapar jag mitt perfekta liv

Publicerad 2017-12-03 22:05:40 i Allmänt,

Det jag skrev till lucka 1 "Mitt perfekta liv" blev nog en bild av hur jag drömmer att mitt liv ska se ut, men ska jag konkretisera just en dröm som jag vill uppfylla i livet så måste jag fundera lite.. Tänker man efter så handlar ju det mesta för oss här i Sverige om val om man bortser från sjukdomar och olyckor.. 

Utgår jag från mitt inlägg om "Mitt perfekta liv" så ska vi se; 

1. Balans på allt som viktigt - 
2. Jobba lagomt mycket, ca 30 h/v - Egentligen skulle jag nog kunna göra det redan i morgon, visst har man väl rättigheter att gå ner i arbetstid när man ha små barn? Men konsekvensen blir oxå 25% lägre lön utifrån min nuvarande anställning och just nu funkar inte det.. Allt ifrån de vanor som vi/jag har skapat till att vi står inför   att flytta till Zambia 5-6 månader, till att vi har ett hus som måste renoveras gör att vi inte kan gå ner i arbetstid eller lön fom i morgon. Under tiden i Zambia och efterföljande föräldrarldighet innebär bock en period med lägre inkomst och min plan där efter är att aldrig eller isf inte så länge barnen är små att gå upp till heltid igen, tror att övergången då känns mer naturlig. Sedan tycker jag generellt att en arbetsvecka på 30 timmar borde vara normen, tittar vi tillbaka en eller två generationer så var det ju inte ovanligt att det var mannen som hade ett arbete utanför hemmet och kvinnorna hade sitt arbete i hemmet med barn och hushållet.. Ekonomiskt var systemet anpassat utifrån det. I dag är på många sätt hushållssysslorna förenklade med olika hjälpmedel, tvättmaskin, dammsugare, halvfabrikat på matvaror mm mm. Men det är ganska tight om tid att utföra dessa om man arbetar 40 h/veckan. Så skulle man övergripande ändra normen till 30 timmars arbetsvecka så är min uppfattning att balansen mellan arbete och "fritid" skulle bli bättre.
3. Kvalitetstid varje dag med Alexander - Det behöver nog inte innebära något stort eller arrangerat, att om så spela spel, rita, pyssla eller mysa och läsa sagor vid nattning är kvalitet. Men att bara hänga i soffan varje kväll med varsin IPad är inte kvalitet. Där hoppas jag att det naturligt blir lättare ju större Alexander blir, att han bättre förstår och kan vara delaktig i olika sällskapsspel och mer "avancerade" pysselprojekt.. Under de senaste åren har jag tyvärr insett att många av spelen för 2-3 åringar är ganska tråkiga och leka med bilar är ärligt talat gansk tråkigt oxå.. Fler och fler rollekar har dock kommit och det tycker jag själv är roligare oxå.
4. Egentid, motionera - Varför lyckas jag inte ta mig för detta? Egentid har jag med min mobil men att ta mig för att träna eller gå en promenad lyckas jag inte med. Känner jag mig inte för trött så bedömer jag det som viktigare att ta tag i något som rör huset. Min kondition är typ obefintlig och bättre lär den förstås inte bli om jag inte gör något åt detta.. 
5. Egentid med Ken - Skulle vi bara ta oss för att boka upp något som vi skulle vilja göra ihop så är detta nog inget större problem. Vi har både släkt och vänner som mer än gärna passar Alexander, lite framförhållning är dock bra och det är vi oxå sämre på.. 
6. Social och umgås med vänner/ öppet hus m knytis på söndagar - Jag är nog lite blyg och i bland låter jag nog hellre bli att fråga om någon form av "date" av rädslan att få ett nej.. Kan vara allt ifrån att fråga kollegor på jobbet om att äta lunch eller att spontant hitta på något med vänner.. Jag vill vara spontan och inte att allt måste planeras så långt i förväg.. För att uppnå detta så måste jag nog bara våga.. 
7. Tillbringa somrarna på Norrbyskär - Vi måste flytta hem till Umeå så att en tripp till Norrbyskär inte kräver så stor planering. Bor och jobbar vi i Umeå med omnejd skulle vi kunna utgå från Norrbyskär hela sommarhalvåret om vi skulle vilja.. 
8. Trångtom är i bra skick - Vi har några hundår framför oss för att få Trångtom i bra skick och även om jag har en bror som drar största lasset kring detta så orsakar hans insatser otroligt dåligt samvete hos mig, att jag inte bara spontant kan följa med ut en helg och fixa.. Men när vi väl börjar se ett slut på den stora renovering som vi nu gör så känns det som att jag är rätt person att upprätta en bra underhållsplan för framtiden och se till att hålla den uppdaterad. 
9. Tid för skapande och förverkliga idéer - Till viss del handlar det om ta sig tid, finns många timmar sittande med mobilen framför näsan som jag borde kunna ägna åt något mer kreativt.. Men sedan handlar det om okunskap och bristande kontaktnät på hur man gör vissa saker.. Om jag tex har en idé på en App till mobilen, vart vänder jag mig för att bolla denna idé? Om jag har en designidéer på mattor, vart vänder jag mig då om jag även vill att mattorna ska tillverkas att bra material och helst vara producerade i Sverige..?
10. Jobbar med fastighetsutveckling - Ska jag starta eget eller ska jag söka nytt jobb i Umeå? Det känns som att jag även karriärmässigt måste bli lite mer social och utöka mitt kontaktnät innan jag törs stå på egna ben. Men jag har lite idéer på "starta eget". Jag har oxå lite lätt nämnt för min nuvarande chef att vi börjar sikta på Umeå och att jag skulle vilja starta en filial i Umeå.. Vet inte om han tog mig på riktigt allvar men sa iaf att han skulle undersöka fastighetsmarknaden i Umeå..
11. Bli "ett namn i branschen" - Det gäller nog "bara" att tro på sig själv, att jobba och göra så bra man bara kan. Inte ta något förgivet eller räkna med att något görs av sig själv. Ta hjälp och stöd av andra i branschen.. 
12. Årliga utlandsresan till nytt land - Bara att börja planera, i regel åker vi nog på en resa varje år, men har blivit samma destination några gånger.. Måste nog börja läsa på bättre om olika länder och destinationer och välja mer med omsorg.. 
13. Årliga veckan i fjällen - Varit 2 år i rad i Åre och stugan bokad vecka 10 även denna vinter! Så blir det inte att vi får resa till Zambia i man så kan man väl säga att Åre under vecka 10 är enligt tradition!  
14. Förskonade från allvarligare olyckor och sjukdomar - Ta det försiktigt, äta sunt och röra på sig, i övrigt hoppas på tur! 
15. Mänskligheten = Kärlek och godhet - ej orsaka andras lidande






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela